نشست خبری فیلم «یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
به گزارش آیفیلم، در این نشست که با حضور همایون اسعدیان كارگردان، تهیه كننده و فیلمنامه نویس، مجید قیصری، فیلمنامه نویس، مازیار میری، مجری طرح و تدوینگر، مصطفی زمانی، افسانه كمالی، شیرین آقارضاكاشی، محمدرضا مالكی، بازیگران، كامیاب امین عشایری، طراح صحنه و لباس، علی قاضی، مدیرفیلمبرداری و اجراى محمود گبرلو امروز( یكشنبه هفدهم بهمن ماه) در سالن سعدى برج میلاد برگزار شد، در ابتدا گبرلو به حاشیههای نشست شب گذشته و اختلاف بین مسعود كیمیایی و منصور لشكری قوچانی اشاره كرد و از خبرنگاران و اهالی رسانه بابت این اتفاقات عذرخواهی كرد.
همایون اسعدیان در ابتدا از همكارانش در این فیلم تشكر كرد و افزود: این فیلم با هر نگاهی كه به آن داشته باشید، محصول كار من و همكاران بسیار عزیزم است و من از آقای مازیار میری و تدوین این فیلم تشكر می كنم.
اسعدیان درباره شباهت موضوعی این فیلم با «سارا و آیدا» ساخته مازیار میری، توضیح داد: من پارسال درست در همین تاریخ در حال فیلمبرداری این فیلم بودم و هنوز درباره فیلم آقای میری صحبتی نبود. موضوع اخلاق گرایانه در هر دو فیلم وجود دارد. و كست مشابه و موضوع مشترك اتفاقی است.
وی ادامه داد: زمانی كه قتل میدان كاج پیش آمد و همه فقط تماشا كردند و سلفی گرفتند، این سئوال برای من به وجود آمد كه مسئولیت اجتماعی ما كجاست و این موضوع برای من دغدغه شد، كه شروع به نگارش فیلمنامهای در اینباره كردم. من دوست داشتم موقعیتی خلق كنم كه تماشاگر بگوید من اگر در این موقعیت بودم چه میكردم؟
اسعدیان درباره شخصیت اصلی فیلم كه یك روزنامه نگار است، توضیح داد: باور من این است كه یك روزنامهنگار آرمان گرا است و برای روشنگری تلاش میكند و این شخص را در موقعیتی قرار دادم كه در انتخاب عمل اخلاقی و غیراخلاقی كه جان خواهرش در میان است، چه میكند؟
كارگردان « یك روز بخصوص» درباره بازیگرانی كه در این فیلم معرفی شدند، گفت: انتخاب این بازیگران از طریق یك فراخوان انجام شد، كه نزدیك چهار هزار نفر برایمان فیلم فرستادند. به نظر ما خانم كمالی و آقای پیرزاده انتخابهای بهتری بودند و به هیچ وجه دوست ندارم این تفكر به وجود بیاید كه پارتی بازی و رابطهای در کار بوده است.
وی در انتقاد به رفتارهای متناقض منتقدان بر اساس منفعتطلبی گفت: زمانی كه «بوسیدن روی ماه» را ساختم در فرهنگسرای انقلاب نمایشی برای فیلم گذاشتند و منتقدی كه حضور داشت بسیار از فیلم تعریف كرد اما اما چند ماه بعد در مجله فیلم دایره سیاه به این فیلم داد.این سئوال برایم پیش آمد كه با چنین رفتاری، شأن كارمان را پایین میآوریم.
اسعدیان ادامه داد: از این جهت این داستان را تعریف كردم كه این شخص منفعتطلبی یكی از دو كارشناسی است كه در برنامه هفت، پنبه فیلمهای ما را میزند، كسی كه به لحاظ سكهای كه میگیرد، نظر میدهد و بسیار اتفاق غمانگیزی است.
مازیار میری نیز با ابراز خوشحالی از همكاری با اسعدیان، إظهار داشت: برای من كنار همایون كار كردن لذتبخش است و برای من ِ نا آرام، آرامش او كلاس درس است.
مصطفی زمانی نیز درباره حضور در فیلم گفت: خوشحالم ظرف یك سال گذشته با دو فیلمسازی كه دوستشان دارم، آقای میری و اسعدیان همكاری داشتم.
افسانه كمالی درباره اولین حضورش در سینما توضیح داد: من نزدیك یك سال در موسسه كارنامه دوره دیده بودم كه برای این فیلم انتخاب شدم و بازیگران و آقای اسعدیان بسیار به من كمك كردند.
كامیاب امین عشایری، طراح صحنه «یك روز بخصوص» هم در این نشست، در انتقاد نسبت به فضای تحریریه این فیلم پاسخ داد: این لوكیشن روزنامه فرهیختگان بود و ما بیشتر آن را صحنه آرایی كردیم.
ه.خ / ا.ا